Uitkomsten vragenlijst COVID-19

6 mei 2020

Twee weken geleden verzochten wij je om een vragenlijst over onze dienstverlening met betrekking tot COVID-19 in te vullen. Deze is door ruim 100 leden ingevuld. Hierbij brengen wij je op de hoogte van de belangrijkste uitkomsten.

Uitkomsten
  • 92% van de respondenten geeft aan het eens of helemaal eens te zijn met de stelling dat het behandeladvies voldoende ondersteunt in de dagelijkse praktijk. Opmerkingen die vaker werden gegeven waren:
    • De informatie kwam voor de regio Brabant (te) laat.
    • De tekst mag beknopter en iets duidelijker.
    • PBM is niet altijd voorradig.

  • 93% van de respondenten geeft aan het eens of helemaal eens te zijn met de stelling dat ze zich op landelijk niveau goed vertegenwoordigd voelen. Opmerkingen die vaker werden gegeven waren:
    • Complimenten voor voorzitter Nienke Nieuwenhuizen.
    • Ouderensector goed in het nieuws gebracht.
    • Verenso werd pas laat zichtbaar in de media, had ook eerder gekund.

  • 92% van de respondenten is het eens of helemaal eens met de stelling dat we op een positieve manier zichtbaar zijn in de media. Een aantal leden gaf wel aan dat ze de bezoekregeling soms te eenzijdig belicht vond.

  • 98% van de respondenten is het eens of helemaal eens met de stelling dat ze tevreden zijn over de inhoud van de nieuwsbrief. Opmerkingen die vaker werden gegeven waren:
    • Actueel, kort en bondig, informatief.
    • Fijn dat je kunt zien wat er veranderd is in het behandeladvies.
    • Tip: er kan meer gelinkt worden naar informatie van andere beroepsgroepen zoals huisartsen en geriaters.

  • Wat betreft de frequentie van de nieuwsbrief gaat de voorkeur van de meeste respondenten uit naar drie keer per week. Wanneer zich iets voordoet dat niet kan wachten, kan er uiteraard een extra nieuwsbrief worden verstuurd.

  • We vroegen je ook of je nog andere suggesties voor ons hebt. Hieronder de greep uit de antwoorden:
    • Opnamebeleid.
    • Regionale verschillen laten zien.
    • Meer aandacht voor samenwerking met de huisarts in de nazorg.
    • Meer informatie over de relatie met de Wzd.
    • Delen van ervaringen.
    • Onderbouw afwijkingen op RIVM-advies.
Hoe nu verder?

Uit de antwoorden op de vragenlijst blijkt dat het merendeel tevreden is over de acties die sinds het begin van de Coronacrisis door Verenso zijn ondernomen. Uiteraard vloeien er ook verbeterpunten uit voort en zijn er zaken die kunnen worden bijgesteld. Zo gaat de nieuwsbrief terug naar een frequentie van drie keer per week, hebben we het opnamebeleid op onze website geplaatst en hebben we een handreiking gemaakt over hoe medisch te handelen bij bezoek in verpleeghuizen ten tijde van COVID-19. 

De ervaringen van regio Brabant zijn benut voor de behandeladviezen. Daarnaast zijn we ter ondersteuning van de specialisten ouderengeneeskunde juist in regio Brabant gestart met de Supporthelpdesk, die nu ook beschikbaar is voor het hele land. Verder wordt er gewerkt aan het beknopter en eenvoudiger weergeven van het behandeladvies en werken we aan de  informatievoorziening rondom de relatie tussen de Wzd en COVID-19. Ook besteden wij nu meer aandacht aan adviezen die afwijken van het RIVM-advies. Mocht je de komende tijd nog vragen of opmerkingen hebben over onze dienstverlening, aarzel dan niet om contact met ons op te nemen!

Meer informatie: Lyanneke Krauss