Resultaten communicatie-enquête

11 december 2018

Begin november is een vragenlijst uitgezet om inzicht te krijgen in uw wensen en behoeften ten aanzien van communicatie. De vragenlijst is door 108 leden ingevuld en geeft een indicatie van wat er goed gaat en wat er beter kan. In onderstaande samenvatting geven we de belangrijkste highlights weer.

Communicatiemiddelen

De nieuwsbrief voor leden, de website van Verenso en het Tijdschrift voor Ouderengeneeskunde worden over het algemeen goed gewaardeerd. Wel wordt aangegeven dat met name de nieuwsbrief meer beeld kan gebruiken. Daar kunnen wij ons volledig in vinden en daarom gaan we hier in het nieuwe jaar mee aan de slag!

Opvallend is dat iets meer dan de helft van de respondenten aangeeft dat de nieuwsbrief wat hen betreft ook één keer per twee weken kan verschijnen. Bij het tijdschrift geeft bijna de helft aan dat een frequentie van één keer per kwartaal ook een optie is. Het feit dat het tijdschrift digitaal wordt uitgegeven wordt door een aantal leden als lastig ervaren omdat het tijdschrift soms ‘verzandt’ in de e-mailbox. Op de vraag welke verschijningsvorm de voorkeur heeft, geeft het merendeel aan het tijdschrift het liefst op papier te lezen, maar slechts een derde van de respondenten is bereid om extra contributie te betalen voor een gedrukt tijdschrift. Een hogere contributie zou echter wel noodzakelijk zijn voor de financiële haalbaarheid van een gedrukt magazine. Zoals het er nu naar uitziet, zal de digitale vorm van het tijdschrift worden voortgezet.

Uit de enquête bleek dat niet iedereen op de hoogte is van de mogelijkheden om het gehele blad in één keer te printen via de printbutton. Daarnaast kunt u de artikelen ook los uitprinten. Wilt u het tijdschrift of de nieuwsbrief op een ander e-mailadres ontvangen? Dat kan! U kunt hiervoor contact opnemen met Judith Heidstra.  Op het door u opgegeven e-mailadres ontvangt u dan ook de aankondigingsmail bij het verschijnen van een nieuwe editie van het tijdschrift.

Wat betreft de website geven meerdere mensen aan dat ze deze als een grote verbetering ervaren ten opzichte van de oude website. Toch vindt een aantal de indeling nog niet altijd overzichtelijk en kunnen leden soms niet gelijk vinden wat ze zoeken. Dit heeft onze aandacht!

Social media

Het meest gebruikte social mediakanaal is LinkedIn (66%). Opvallend is dat ruim een derde van de respondenten aangeeft helemaal geen gebruik te maken  van social media. Van de leden die een social media account hebben vindt 40% het belangrijk om op de hoogte te worden gehouden van de activiteiten van Verenso. Ook hier zullen wij in 2019 meer aandacht aan schenken.

Congressen

Bijna alle respondenten hebben wel eens, of vaker een Verenso congres bezocht. Netwerken en het uitwisselen van wetenschappelijke- en praktische kennis worden als belangrijkste redenen genoemd om te gaan. De meningen over de frequentie en duur van de congressen zijn verdeeld. 38% geeft de voorkeur aan een voor- en een najaarscongres van één dag en 16% heeft helemaal geen voorkeur. 17% is geïnteresseerd in een meerdaags congres, maar dan wel één keer per jaar.

Onderwerpen

Op de vraag via welk communicatiemiddel u het liefst op de hoogte wordt gehouden, is de nieuwsbrief bij veel onderwerpen favoriet. Wanneer het gaat om wetenschappelijk onderzoek, best practices en human interest verhalen heeft het tijdschrift de voorkeur en bij de eerste twee onderwerpen wordt ook het Verenso congres genoemd.

Vragen of suggesties?

Uiteraard nemen wij uw input ter harte en nemen we de verbeterpunten mee in het communicatieplan voor 2019. Heeft u nog vragen of suggesties? Neem dan contact op met Lyanneke Krauss.