Heeft u de e-learning Dementie in de thuissituatie al gedaan?
In gesprek met Lineke Kleemans en Mieke Draijer
Steeds meer hulpbehoevende ouderen met complexe (multi)morbiditeit, waaronder patiënten met dementie, verblijven thuis. De e-learning Dementie in de thuissituatie van Verenso is bedoeld om de deskundigheid van specialisten ouderengeneeskunde over dementiezorg in de eerste lijn te vergroten.
Lineke Kleemans, specialist ouderengeneeskunde bij Geriant en al jaren actief in het vak, was betrokken bij het project DementieEnDan en als zorgverlener ook bij de zorg voor een van de vijf mensen die werden gevolgd in de TV documentaire DementieEnDan. Zij verzorgde een indringende workshop ‘Eindelevensvragen bij mensen met beginnende dementie’ op het Verenso voorjaarscongres 2015. De workshop deed zij samen met Marien Brinkman, zoon van de patiënt, Janneke Brouwer, casemanager en Tineke Dijk, psycholoog. Lineke schreef diverse cursussen over dementie en uit nieuwsgierigheid of zij de Verenso e-learning zou aanbevelen aan collega’s maakte zij als expert de e-learning Dementie in de thuissituatie. Na afloop vroegen wij haar mening.
Wat vindt u van de e-learning Dementie in de thuissituatie? Zou u de e-learning aanbevelen aan collega’s en waarom?
‘De e-learning vond ik leuk om te doen, vragen en geschetste situaties zijn uit de praktijk van alle dag. Het programma is breed van opzet en gevarieerd. Goed om daar eens even achter de pc over te reflecteren en niet in de alledaagse hectiek in het doen te schieten! Speciaal voor degenen die nog niet zo lang in het vak zitten is het een mooie e-learning. De enige kritische noot die ik heb is dat ik vind dat de module best lang is voor de punten die er voor staan.'
Omdat Lineke al veel voorkennis had over het project DementieEnDan interviewden we ook een deelnemer die niet vooraf betrokken was bij het project; Mieke Draijer.
Wie bent u en wat voor rol, functie bekleedt u als specialist ouderengeneeskunde?
‘Ik ben Mieke Draijer, specialist ouderengeneeskunde en werkzaam als directeur medische zaken.’
Werkt u in de eerste lijn? Kunt u daar kort iets over vertellen?
’Nee, ik werk niet meer in de eerste lijn, dat heb ik wel gedaan en ik ben in al die jaren veel verschillende situaties tegengekomen. Vooral het gebrek aan (competent) toezicht maakt het in de eerste lijn soms lastiger keuzes te maken bij ingewikkelde situaties. Tegenwoordig houd ik mij veel bezig met rechtelijke machtigingen (RM). Ook dan moet je vaak afwegen hoe het thuis zal gaan wanneer je geen nieuwe RM aanvraagt.’
Wat vindt u van de e-learning Dementie in de thuissituatie? Zou u de e-learning aanbevelen aan collega’s en waarom?
‘Ik zou de e-learning zeker aanbevelen. Het was voor mij echt even weer even alle puntjes op de i zetten, even heel goed nadenken, state of art deskundigheid. Erg leuk, het duurde wel lang maar het levert dan ook veel punten op.’
Kunt u de leerervaringen uit de e-learning beschrijven die u het meeste zijn bijgebleven?
‘Heel zorgvuldig naar de medicatie kijken, vooral de zorgvuldigheid van de afwegingen en het mooie van het vak. Hoe je toch heel veel expertise kunt bijdragen in een moeilijke situatie.’
Heeft u kennis die u heeft opgedaan uit de e-learning kunnen toepassen in de praktijk?
‘Zeker. In de huidige praktijk bij de beoordeling van de RM’s. Veelvuldig de afweging: is er echt alles aan gedaan, of zijn er nog dingen die over het hoofd gezien zijn op het gebied van medicatie, omgeving of systeem?’
Hoe ervaart u het maken van een e-learning als nascholing in relatie tot een fysieke nascholingsbijeenkomst?
‘Op je eigen tijd lekker thuis een e-learning maken. We hebben allemaal volgens mij drukke schema’s en dan is het mooi dat je zelf een geschikt moment kunt kiezen. Ook heb je geen reistijd. Ideaal.’
Wilt u ook de e-learning maken? Klik dan hier om de e-learning te starten! Het maken van de e-learning is gratis voor Verenso leden en u ontvangt daarvoor 4 accreditatiepunten. De e-learning is daardoor redelijk lang maar u kunt tussendoor stoppen en een andere keer verder gaan. Het maken van de e-learning is een instap-eis voor het kunnen volgen van de bijbehorende scholingsbijeenkomsten in uw regio, maar de e-learning kan ook op zichzelf worden gemaakt. Na het doorlopen van deze e-learning:
- weet u hoe u de hulpvraag kunt verhelderen als een patiënt met dementie en/of zijn mantelzorger bij u aangeeft dat het zo niet langer gaat in de thuissituatie;
- heeft u kansen en risico’s (calculated risk) leren beoordelen en afwegen;
- heeft u handvatten hoe u de mantelzorger kunt ondersteunen;
- bent u bekend met vormen van probleemgedrag;
- weet u probleemgedrag goed te inventariseren;
- kunt u verschillende vormen van interventie hierbij uitvoeren;
- heeft u handreikingen tot medicamenteuze interventies;
- bent u bekend met de kenmerken van de laatste fase van dementie, welke problemen u kunt verwachten in deze fase en wat uw rol als specialist ouderengeneeskunde daarbij is;
- heeft u handvatten hoe om te gaan met signalen van pijn bij wilsonbekwame mensen met dementie;
- heeft u handvatten om patiënten te begeleiden bij een zelfgekozen levenseinde.
Om deze e-learning tot stand te brengen, werkte Verenso samen met het NHG en V&VN. Zowel het NHG, als Verenso en V&VN maakten een e-learning voor hun leden met als onderwerp dementie in de thuissituatie. De Verenso e-learning is gemaakt in samenwerking met de kaderopleidingen psychogeriatrie en specialist ouderengeneeskunde in de eerste lijn. Daarnaast organiseren deze beroepsorganisaties gezamenlijke scholingsbijeenkomsten in de regio voor specialisten ouderengeneeskunde, huisartsen, verpleegkundigen, praktijkondersteuners en casemanagers. Achterliggend doel is de samenwerking tussen de verschillende zorgdisciplines binnen de regio te verbeteren voor patiënten met dementie. Omdat elke regio een andere sociale kaart kent, worden deze scholingsbijeenkomsten op maat verzorgd.
Auteur(s)
- Lauri Faas, communicatieadviseur Verenso
- Inge van der Stelt, beleidsmedewerker Verenso