Boekbespreking: Kleine Kwalen en alledaagse klachten bij ouderen

Uitgever: Bohn Stafleu Van Loghum
Auteurs: Just Eekhof, Sjoerd Bruggink, Marissa Scherptong-Engbers, Annemarije Kruis, Tobias Bonten
Prijs: € 54,95
Aantal pag.: 362
ISBN:  9789036825481

Ingeborg van Dooren

Voor velen van ons is het inmiddels een onmisbaar boek in de collectie: Kleine kwalen en alledaagse klachten bij ouderen. Een lekker praktisch naslagwerk voor een hele waslijst aan al die ‘kleine en veelvoorkomende kwalen’ bij ouderen waar richtlijnen veelal van ontbreken. In 2015 kwam de eerste editie van dit boek uit. Dit jaar werd een nieuwe druk uitgebracht met een update van eerdere onderwerpen en toevoeging van nieuwe onderwerpen.

Net als in de vorige editie bestaat de opbouw van het boek uit verschillende tracti/lichaamsdelen met ieder een eigen kleur op de paginarand. Dit vergemakkelijkt het zoeken. De volgende thema’s zijn toegevoegd in deze druk: vergeetachtigheid, apathie, polyneuropathie, loopneus, verslikken, Charles Bonnet, hyperkyfose, fecale incontinentie, prolaps en urineweginfecties. Het totaal komt daarmee op 60 kwalen. De overige onderwerpen hebben een update ondergaan waarin de laatste stand van zaken uit richtlijnen of literatuur verwerkt zijn.

Per hoofdstuk wordt aandacht besteed aan definities, etiologie/pathogenese, differentiaaldiagnoses, epidemiologie, klacht waarmee de patiënt binnenkomt, anamnese, onderzoek en beleid. Vervolgens worden er diverse overwegingen geschetst bij comorbiditeit, wat een grote toevoeging is bij dit boek omdat het beleid bij ouderen júist vaak anders is door al dan niet aanwezige comorbiditeit. In de hoofdstukken is ook een kopje met aandachtspunten bij de verzorging toegevoegd. Hierin staan tips om mee te geven aan patiënt, mantelzorgers en/of verzorging/verpleging.

Wat ik erg sterk vind aan dit boek is dat het geen opsomming is van gegevens maar er ook uitleg wordt gegeven. Het is waar mogelijk evidence based, maar vooral ook een praktische beschrijving die ons helpt in het alledaags handelen. Veel aandoeningen worden ondersteund met illustraties of foto’s, wat vooral bij de diverse huidaandoeningen van grote waarde is.

Dit boek vind ik onmisbaar voor alle eerstelijns medische behandelaren die regelmatig met ouderen in aanraking komen, specifiek aios ouderengeneeskunde, specialisten ouderengeneeskunde of VS/PA ouderengeneeskunde en (aios) huisartsen. Ik raad hen aan om eens een hoofdstukje te lezen wanneer er zich een praktisch probleem voordoet. Je zult verbaasd zijn welke ‘eye openers’ je kunt hebben bij bijvoorbeeld, het lezen over een alledaagse ‘klacht’ als een cerumenprop.

Auteur

• Ingeborg van Dooren, specialist ouderengeneeskunde, Novicare