Eén van de beroepscompetenties van de specialist ouderengeneeskunde is het bevorderen van de verbreding en ontwikkeling van de wetenschappelijke vakkennis. Dit is essentieel voor de ontwikkeling van het specialisme. Het is daarom van belang dat de beroepsgroep academisch leiderschap toont. Veel specialisten ouderengeneeskunde doen momenteel geen onderzoek, maar zouden dit wel willen. Dit is de conclusie van het onderzoek van Lotte van der Stap in het kader van haar beleidsstage bij Verenso.
Top vijf knelpunten van vragenlijst-deelnemers die (meer) onderzoek wilden doen waren: gebrek aan tijd, gebrek aan financiering, onvoldoende gefaciliteerd worden door de eigen VVT-organisatie, niet weten hoe mee te doen en niet weten waar begeleiding te vinden. Verdiepende interviews leverden knelpunten en bevorderende factoren op binnen de thema’s: tijd en financiering, mate van academisch werkklimaat binnen VVT-organisaties, afstand tussen praktijk en wetenschap, en de cultuur in de onderzoekswereld, waarbij het vooral moeilijk bleek om ‘ertussen te komen’.
Kortom, To Do: betaal voor onderzoeks-uren, verklein de afstand tussen praktijk en onderzoek, bevorder het academisch werkklimaat binnen VVT-organisaties en benader specialisten ouderengeneeskunde die gemotiveerd zijn om onderzoek te doen proactief en persoonlijk. In deze infographic formuleerde zij concrete kansen om aan deze To-Do list te beginnen.
De uitgebreide resultaten van dit onderzoek worden in november gepubliceerd in het Tijdschrift voor Ouderengeneeskunde. Via deze weg bedanken we de respondenten voor hun bijdrage aan dit onderzoek.